Будь-яка компанія повинна не лише вміти швидко підлаштовуватися під реалії ринку, а й планувати стратегічні цілі для довгострокового бачення.

Стратегічне планування – це визначення довгострокових цілей та напрямків діяльності компанії, реалізація яких забезпечить ефективну роботу підприємства в довгостроковій перспективі, а також швидку адаптацію до зовнішніх умов ринку.

Стратегічний план повинен бути орієнтований на віддалену перспективу, але в той же час він передбачає гнучкість, щоб при необхідності можна було внести в нього зміни.

Етапи стратегічного планування:

• Визначення місії підприємства.
• Формування стратегічних цілей.
• Аналіз зовнішнього середовища.
• Вибір генеральної стратегії.
• Аналіз стратегічних альтернатив.
• Розробка функціональних і ресурсних субстратегій.
• Впровадження, контроль, оцінка результатів.

Які є помилки у стратегічному плануванні і шляхи вирішення?

За словами Бориса Старинського, в процесі стратегічного планування українські компанії допускають чимало помилок. Одна з найбільш поширених – припущення, що ринок буде розвиватися, як і раніше, а конкуренти – вести себе, як раніше. Однак в реальності все відбувається інакше. Крім того, не завжди в стратегічному плануванні враховуються макроекономічні чинники, які в сучасних реаліях дуже важливі.

Анастасія Байдаченко звернула увагу на наступну помилку українських компаній при стратегічному плануванні: вони часто оперують моделлю «тут і зараз» або «знімаємо вершки».

«Компанії прекрасно усвідомлюють, що існуюча бізнес-модель не зможе оперувати, наприклад, через обмеження нового законодавства, виходу на ринок сильного міжнародного гравця або швидкого зростання конкуренції з-за низького бар’єру входу. Тому бізнес намагається максимально заробити, використовувати квазімонопольне положення, збільшуючи короткостроковий прибуток, при цьому не ведеться ніякої роботи з цільовим сегментом, рівнем задоволення його потреб, формуванням і донесенням цінності, побудовою лояльності », – зазначила експерт.

Більш того, за її словами, власник бізнесу слабо розуміє, куди розвивається бізнес, де він буде через 2-5 років.

«Швидше за все, якщо можливості заробітку в поточній ніші знизяться, власник буде шукати нову. Також важливо починати стратегічне планування з розуміння потреб цільового сегмента і цінності, яку бізнес може доставити », – підкреслила Анастасія Байдаченко.

Серед проблем, з якими стикається вітчизняний бізнес при стратегічному плануванні, Анастасія Байдаченко виділила необхідність будувати багатофакторні моделі і передбачати нелінійні сценарії розвитку.

«Сучасні бізнеси змушені оперувати в середовищі агресивних змін, моделі минулих десятиліть дають збої, здавалося б, ефективні бізнеси перестають приносити прибуток. Критично важливо для власників і керівників бути готовими до нових підходів, визнавати помилок і конструктивного виносити досвід. Часто це може означати передати кермо влади управлінцю нової генерації або незалежному борду директорів », – пояснила вона.

Стратегічне планування забезпечує комплексний аналіз проблем, з якими може зіткнутися підприємство, а також шляхи їх вирішення. В рамках стратегічного планування розробляється конкретний план управлінських дій, спрямованих на виконання місії підприємства і досягнення поставлених цілей. Стратегічний план дозволяє власнику і вищому керівництву компанії усвідомити довгостроковий вектор розвитку бізнесу, що допоможе щодня приймати ефективні рішення.

Таким чином, стратегічне планування – це запорука гармонійного і швидкого розвитку компанії.

А для більш ефективного стратегічного планування рекомендуємо використовувати магнітно-маркерні стіни – як інструмент для колаборації та генерації ідей. Детальніше про маркерні стіни можна почитати тут.